Pina var inte en pina, hälsar T. Nej, det kan man inte påstå. En ovanligt bra dansfilm i 3D, till skillnad från suddiga Giselle som vi såg på Flimmer. Pina Bausch dog just när Wim Wenders kom till skott för att filma henne så det blev en annan slags film. Nu vet jag inte vad han hade tänkt sig, men resultatet är en mosaik av minnen och dans. Dansarna från hennes kompani minns i små fragment och det handlar mycket om att hon såg. En säger att hon såg henne mer än vad hennes föräldrar gjorde, där hon satt vid sitt arbetsbord och iakttog repetitionerna varje dag i tjugo år. Det är dessutom vackra bilder från staden Wuppental och dess flygande spårvagnar (must be seen to be believed...) där de dansar mitt bland industrierna, forsarna, bilvägarna och parkerna. Det är inte den bästa dansfilmen jag någonsin sett, men den är vacker och inspirerande. Hennes koreografier förstorar vardagliga rörelser och känslor och ger dem ett raster av vemodig dråplighet.
Les Emotifs Anonymes = Anonyma Känslomänniskor. |
Nästa höst kommer Vardagsrevolutionen! Kollegan Jeanette Söderwall filmar mycket och här är ett spännande smakprov från ett arbete som pågår till och med medan du läser det här. En dokumentär om en familj som är i stort sett självförsörjande.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar