torsdag 3 november 2011

Mer otäckheter, tack

T skulle se filmen Dogtooth igår, men jag vågade inte följa med. Hade läst i Folkbladet och hört om andra recensioner som sa samma sak: en genuint obehaglig upplevelse. Samtidigt en originell och bra film, säkert, men jag hade ingen ork för det eller intresse av sektliknande familjer och incestuösa relationer. Ibland kanske man har känner för det, men ... nja.

Lustigt nog fick jag tag på boken Cirkeln och tänkte att jag skulle ha det behagligt, medan T hade det obehagligt. Jag gjorde varm choklad. Jag satte mig i läsfåtöljen. Och gissa vad som hände, jag  sträckläste till klockan halv två på natten.

Varför lustigt? Jo, den är inte alls särskilt behaglig. Snarare otäck och det sätter igång från första början. Om något tyckte jag att slutet var lite av ett antiklimax men då hade jag faktiskt forsat genom denna femhundrasidorsbok på bara några timmar. I nästa del (det är en trilogi, nästa kommer 2012) hoppas jag att de stryker det sentimentala och lägger till ännu mer otäckheter. Fast inga sektliknande familjer eller incest, pleeease.

Fick associationer till alla möjliga populära ungdomsberättelser medan jag läste, allt från Harry Potter till Twilight och Buffy the Vampire Slayer. Som en gryta av allt som finns i det populärkulturella kylskåpet. Det handlar om magi, men samtidigt är den precis som Låt den rätte komma in grundad i någon slags socialrealism. Av den där sorten att alla har nåt skit hemmavid. Det är knep nr 1 när man ska skriva om övernaturligheter eller fantasy: allt som går måste vara realistiskt för att man ska gå med på det andra. Ju större kontrast ju läckrare effekt, tror jag.

Det är en ungdomsbok, men jag håller med den entusiastiska kvinnan i bokhandeln, Cirkeln fungerar för och läses av alla åldrar. Den handlar om sex gymnasietjejer som är väldigt olika (alla har någon att identifiera sig med) och inte någon av dem tycker att livet är särskilt lätt. Författarna, Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren, har fångat språk och sätt bra och undvikit slang som skulle ha gjort boken daterad alltför fort. Samtidigt är den väldigt svensk småstad.

Undrar vad omvärlden kommer att tycka om svenskarna och våra bästsäljande böcker: Milennium, Låt den rätte komma in och så nu Cirkeln. Vi skruvar till tortyrtummarna lite extra i vintermörkret, är det så?

Inga kommentarer: