tisdag 20 december 2011

nu är det jul igen

Just nu nyser jag för femte dagen i sträck och har en orimlig (?) längtan efter amerikanskt glättiga julfilmer. Helst med feta tomtar som inte kommer ned i skorstenar och julklapps- eller leksaksfabriker. Eller förmänskligade hundar. Eller bara julsagor eller fina moralkakor och actionjulfilmer. Försöker komma på några faktiska titlar men det är faktiskt rätt svårt, tipsa mig gärna, jag behöver lite mer julstämning mellan glöggen och risgrynsgröten.

1. Nightmare Before Christmas passar väl inte in riktigt i det glättiga, men jag har aldrig sett den konstigt nog. Älskar musiken.
2. Livet är underbart, obs med James Stewart!! Älskar honom. Han är helt enkelt underbar, kolla in videon här nedanför med en talande scen från filmen. En tradition i jul.
3. Nu är det jul – igen (med Tim Allen) konstigt nog: ja, det var länge sedan.
4. Die Hard. Absolut. Men jag kommer aldrig ihåg vilken som är vilken.
5. Ensam hemma 2. Jaaaa..., okej, en gång till då. Även om den har gått på TV tvåhundra gånger.
6. Toys, med Robin Williams. Den här märkliga filmen skulle jag vilja se till slut någon gång.




Inga kommentarer: