onsdag 13 oktober 2010

Blyton är lortig, så vadå

Det har gått en dag sedan jag såg artikeln i tidningen, men jag kan inte släppa det. Är det bara jag som blir illa berörd när Stadsbiblioteket köper in så kallade "tvättade" versioner av Enid Blytons Fem-böcker? Artikeln i Norrköpings Tidningar citerar en barnbibliotekarie "Jag är ledsen att jag inte läste annat. Men det tänkte jag inte på när jag var åtta-nio år. De var spännande skrivna, men innehöll väldigt många rasistiska inslag". Anledningen till att de nu alls köpte in böckerna var för att en småbarnspappa saknade dem på biblioteket och skrev en insändare. Precis som han, menar jag att de moraliska aspekterna kan överlåtas till föräldrarna. Vi kommer att bli historielösa om allt som skapats innan vår samtid - och är politiskt inkorrekt - tvättas för att bli politiskt korrekt. Varför inte låta barnen läsa och sedan diskutera det som står? Då lär de bli mer medvetna om grundproblematiken som fortfarande är rasism.

Dessutom:  När man har börjat censurera litteratur är det svårt att veta var gränsen går. Är det okej att tvätta bort sexistiska inslag också? Vilket hästjobb.

Inga kommentarer: