söndag 5 februari 2012

Herr Wesström och morotskaka

Jag lovade Helene att lägga upp mitt recept på morotskaka som är hundra gånger godare än alla dem man kan få på caféer och liknande. Nu har jag halva i frysen så det är inte ett bra läge att ta bild, men en annan gång!

Imorgon kan ni läsa om Wirénkvartetten i Corren. Förutom Wirén spelade de bland annat en stråkkvartett av Anders Wesström, en karaktär som i alla fall jag inte hade hört om tidigare. Vet inte hur jag har kunnat missa honom, men när jag letade efter information hittade jag det här radiomanuset för ett julprogram. Vilket år det är ifrån vet jag inte. Underhållande är det, "otrevliga kompositörer" är rubriken. Otrevliga dirigenter och hustrur kommer också med. Läs!

Morotskaka (efter Sonja Hermele som bjöd mamma på den här för kanske 14 år sedan)

2 ägg
2 dl socker   =   vispas ihop


2 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1/2 tsk kanel
2 tsk vaniljsocker  = blanda ihop och rör sedan ned med äggen och sockret


1 dl matolja
3 dl rivna morötter (ev mer)
lite rivet citronskal               = blanda och blanda sedan med det andra

Ned i smord och ströbröad brödform (eller muffinsformar/sockerkaksform) och grädda i 30-40 min i 175°.

Glasyr:
60 g philadelphiaost
30 g margarin/smör
2 dl florsocker         = smält ihop i kastrull och bred på kakan när kakan och glasyren har svalnat lite.

1 kommentar:

Helene sa...

Tack! Ska bli gott!!!