torsdag 20 oktober 2011

en indier ringde mig

Tidigt ikväll ska jag höra på  Roop Verma. En indisk sitarspelare och kompositör som är bosatt i New York. För min del började det med att jag fick ett oväntat telefonsamtal från en indier för ett par veckor sedan, en vän till Roop. Han tipsade mig och i utbyte tipsade jag honom om pågång, evenemangskalendern. Och det gick ju tydligen bra, fast han hade så lite datavana.

Roop har studerat sitar för Ravi Shankar.
Som jag förstår det kommer Roop att tala om och spela indisk klassisk musik, men med tanke på hur engagerad han verkar vara i s.k. helande musik, kanske det blir lite om kopplingen hälsa - musik också. Han har spelat in rätt många skivor för yoga och avslappning, men också haft konserter i Berwaldhallen och komponerat verk till FN:s 50-årsjubileum. En mångsidig man.



Inga kommentarer: