söndag 2 oktober 2011

nej, inte du också!

Det är så roligt att skriva, så roligt att många journalister som redan spenderar minst åtta timmar på redaktionen drömmer om att skriva ännu mer på sin fritid, även om det verkar som om få av dem verkligen gör det. Men varför egentligen? Det finns redan så många böcker, så många författare. Och så många som inte publiceras. De senaste dagarna har jag upptäckt några roliga sidor om skrivande, till exempel allaharenbokinomsig där man får konkreta tips och en inblick i en uppenbarligen väldigt sympatisk författares vardag, nämligen Amanda Hellberg som skriver spänningsromaner och bilderböcker för barn. Hon är illustratör också. Därifrån hittade jag till  slushpilehell som är en riktigt härlig svartsynt orgie. För att förstå den bör man veta att författare i England och USA måste gå via en agent för att överhuvudtaget få kontakt med ett förlag. Agenten som dessutom driver Slushpile Hell är nog inte alltid så lycklig över sitt karriärval, men han borde vara desto mer nöjd med sin blogg... Något mer som åtminstone inte jag visste var att det i de engelskspråkiga länderna också finns otroligt gott om tävlingar som går ut på att skriva en roman på en månad (november i år NaNoWriMo) och liknande utmaningar. Där någonstans ute på webben hittade jag Lemony Snickets pep talk för aspirerande författare, som jag själv. Se där, varför du inte borde bry dig om att skriva en roman. ;)

Inga kommentarer: